Tiesitkö, että aivoilla on kyky muuttua läpi koko eliniän (= neuroplastisuus)? Se miten suuntaamme tietoa ja energiaa hermoverkostossamme, vaikuttaa aivojen rakenteeseen ja toimintaan. Voit siis itse valita, miten muokkaat aivojasi!

Onnellisuuden, rakkauden ja viisauden mielentilat ovat käytännössä aivojen sähkökemiallista toimintaa. Harjoittamalla aivoja meditaation keinoin, voit oppia säätämään aivojasi halutulle taajuudelle.

Tietoinen läsnäolo (mindfulness) on huomion kohdistamista. Aivot oppivat siitä, mihin huomiosi kohdistat, se muovaa hermoratoja. Valitettavasti aivot ensisijaisesti etsivät ja tallentavat epämiellyttäviä kokemuksia. Harjoittamalla tietoista läsnäoloa voit vahvistaa kykyäsi ottaa vastaan hyviä kokemuksia ja tyytyväisyyden tuntemuksia. Keskity siis hyviin kokemuksiin ja pyri vahvistamaan niitä mielessäsi. Pysähdy miellyttävien kokemusten äärelle edes hetkeksi ja anna niille enemmän painoarvoa. Tunnustele, miltä kehossa tuntuu. Kenties tunnet lämpöä, väreilyä, energiavirtaa. Palauttele miellyttäviä kokemuksia mieleesi säännöllisesti ja pyri pääsemään samaan tunnetilaan kuin varsinaisella tapahtumahetkellä.

Säännöllinen meditoiminen ja tietoisen läsnäolon harjoitukset vaikuttavat fysiologisesti mm. seuraavilla tavoilla (lähde: Hanson/Mendius: Buddhan aivot)

  • vasemman aivopuoliskon etuosan aktivointi lisääntyy -> kohottaa mielialaa (Davidson 2004)
  • stressiperäisen kortisolin määrä kehossa vähenee (Tang 2007)
  • harmaa aines hippokampuksessa, insulassa ja etuaivokuoressa lisääntyy, jonka seurauksena mm. huomiokyky ja empatiakyky vahvistuvat (Tang 2007, Lazar 2005)
  • hermoverkkojen verenkierto lisääntyy jolloin ne saavat enemmän happea ja glukoosia
  • aivojen pihtipoimun etuosa (ACC) vahvistuu -> opit ajattelemaan selkeämmin stressaavissa tilanteissa ja loogiseen päättelyyn tulee lisää lämpöä ja tunneälyä
  • immuunijärjestelmä vahvistuu (Davidson 2003, Tang 2007)
  • monet psyykkiset vaivat kuten unettomuus, fobiat, ahdistus ja syömishäiriöt helpottuvat (Walsh ja Shapiro 2006)

Jo tämän kevyen analyysin valossa suosittelen lämpimästi kokeilemaan meditaatio- tai mindfulnessharjoitteita. Saat elämääsi tyyneyttä ja selkeyttä sekä enemmän painoarvoa hyville kokemuksille. Opit hallitsemaan stressiä ja keskittymiskykysi paranee.

Helppo tapa aloittaa löytyy esimerkiksi tästä rauhoittavasta hengitysmeditaatiosta:

Rauhoittava hengitysmeditaatio

Nautinnollisia pysähtymisen hetkiä,

Kirsi


0 kommenttia

Vastaa