Haluaisitko oppia stressinhallintaa, parantaa oppimis- ja keskittymiskykyäsi, tuntea aitoa elämäniloa ja olla paremmin läsnä läheisillesi? Jos vastauksesi on kyllä edes johonkin annetuista vaihtoehdoista, mindfulness on sinua varten.

Mitä mindfulness on?

Mindfulness on pyrkimystä hetkessä elämiseen, tietoisen läsnäolon lisäämistä jokaiseen päivään, keskittymistä ja huomioimista. Mindfulness harjoituksilla tavoitellaan mielentilaa, joka saavutetaaan tietoisesti keskittymällä läsnäolevaan hetkeen hyväksyen ajatukset, tunteet ja kehotuntemukset juuri sellaisena kuin ne siinä hetkessä ovat.

Miksi MBSR?

MBSR eli Mindfulness-Based Stress Reaction on viitekehys, jonka pohjalta tieteellistä tutkimusta on tehty jo neljä vuosikymmentä. Tuhannet tutkimukset osoittavat MBSR-menetelmän toimivaksi. MBSR-menetelmän tunnistat seuraavista elementeistä:

  1. 8-viikon intensiivinen harjoitusjakso, joka sisältää viikottaiset ryhmätapaamiset
  2. Ohjaajana toimii koulutettu MBSR-ohjaaja
  3. Ryhmä, ryhmän tuki ja kokemusten jakaminen

Mindfulness-harjoittelun hyötyjä:

  • stressinhallintakykysi paranee
  • keskittymiskykysi paranee
  • opit säätelemään tunnetilojasi
  • palaudut nopeammin kielteisistä tunnetiloista
  • ongelmanratkaisukykysi paranee
  • pystyt paremmin käsittelemään kroonisia kiputiloja
  • työssäjaksaminen helpottuu
  • Itsetuntemus ja itsetunto kohentuvat
  • läsnäolotaitojen myötä ihmissuhteesi syvenevät
  • koet enemmän elämäniloa

(Tutkimustuloksia koottuna mm. Greeson J.M.: Mindfulness Research update 2008, Complementary Health Practice Preview 2009)