Yksi mindfulness harjoitusten hyödyistä on vuorovaikutustaitojen paraneminen. Mutta miten? Harjoitteet auttavat kehittymään kuuntelijana. Kun opit läsnäolotaitoja, opit myös läsnäolevaa kuuntelemista. Harjoitteet auttavat myös tunnistamaan omia tunnereaktioita vuorovaikutustilanteissa ja pysähtymään hetkeen. Näin saat ikäänkuin lisäaikaa, jotta voit valita vastauksesi sen sijaan, että se tulisi automaatiolla selkäytimestä.

Läsnäoleva kuunteleminen

Päässämme singahtelee kymmeniätuhansia ajatuksia pitkin päivää. Myös silloin, kun joku puhuu meille. Pysähtymistä ja läsnäoloa hetkessä harjoittelemalla opit hiljentämään mielen ajatusryöpyn. Pysähdy ja kuuntele. Toisen puhuessa meillä on tapana jo miettiä mitä vastaan, tai huomata, että minulla on itseasiassa tärkeämpää asiaa kuin tuo. Odotamme vain omaa vuoroa sanoa jotain. Läsnäoleva kuunteleminen on asettumista tähän hetkeen aistien sitä kaikin mahdollisin tavoin. Kuulen mitä sanot, tunnistan tunnetasoja puheessasi, empatian kyky nousee esiin, annan sinun puhua loppuun, en hätiköi vastaamisessa – voin hyvin pitää tauon ja tietoisesti valita vastaukseni.

Tietoisesti valittu vastaus

Kun olen kuunnellut, tunnistan omat mahdolliset tunnereaktioni. Tämän mahdollistaa kyky pysähtyä ja kuunnella omia kehotuntemuksia. Moni tunnereaktio tuntuu kehossa. Ärsyynnyinkö? Loukkaannuinko? Olenko väsynyt? Koenko epäoikeudenmukaisuutta? Kiitollisuutta? Iloa? Tunnistan, että jonkinlainen vastaus on nousemassa selkäytimestä. Viekö se asiaa parempaan vai huonompaan suuntaan? Jos huonompaan, voin valita toisenlaisen vastauksen. Sellaisen joka palvelee tilannetta parhaiten.

Käytännön esimerkki

Avopuolisoni tuli töistä kotiin ja sanoi jotain, minkä koin epäreiluna arvosteluna. Huomasin, kuinka paineen tunne rintakehällä kasvoi, kurkkua kuristi, hengitys muuttui pinnalliseksi. Selkäytimestä oli lähdössä vastahyökkäys. Koska hyökkäys on paras puolustus, eikö? Tilanteesta olisi saanut aikaiseksi mojovan riidan tai ainakin väittelyn siitä kumpi aina ja kumpi ei koskaan. Sen sijaan keskityin hengitykseen ja olin hiljaa. Ihmettelin kehollisen reaktioni voimakkuutta. Miksi otin asian niin raskaasti ja koin tarvetta puolustautua? Mitä avopuolisoni itseasiassa tarkoitti kommentillaan? Tulkitsenko mahdollisesti jotain väärin?

Koska kyseessä oli kumppanini, päättelin loogisesti, että hän ei tarkoituksella haluaisi minua loukata. Mistä siis oli kyse? Oman tulkintani täytyi olla jotenkin pielessä. Niinpä vastahyökkäyksen sijaan kysyin, mitä hän odotti minulta kotiin saapuessaan. Mitä hän olisi toivonut minulta? Vastauksen saatuani kerroin, että pahoitin mieleni tulkitessani hänen sanomansa arvosteluksi. Kumppanini sai tilaisuuden selventää asiaa eikä hän todellakaan ollut tarkoittanut kommentillaan mitään erityistä. Se oli enemmän sellaista ääneen ajattelua ja pohtimista yleisellä tasolla. Ei edes henkilökohtaisesti juuri minulle tarkoitettu.

Harjoitus tekee mestarin

Se pieni hetki ärsykkeen ja reaktion välissä voi olla todella arvokas. Tuon hetken oppii löytämään säännöllisellä harjoittelulla. Tee edes lyhyt mindfulness harjoitus päivittäin. Aisti hengitystä ja kehotuntemuksiasi. Tule tietoiseksi siitä, millainen on energiatasosi juuri nyt. Muutaman minuutin skannaus riittää. Jos kaipaat apua harjoitteluun, liity sähköpostilistalleni täältä: https://mailchi.mp/6eba8a1dad6e/mindfulness365 

Saat tietoja live- ja verkkokursseistani sekä vinkkejä omatoimiseen harjoitteluun. h

Kategoriat: Mindfulness

0 kommenttia

Vastaa