Jotkut ihmiset kokevat olevansa onnekkaita. Omasta mielestään heillä käy vaan käsittämättömän hyvä tuuri koko ajan. He ovat onnekkaita rakkaudessa, työssä ja peleissä. Parkkipaikka löytyy aina oven edestä ja asiat hoituvat parhainpäin. Aiheeseen liittyen on tehty tutkimusta. Onko mahdollista, että jotkut vaan ovat onnekkaampia kuin toiset?

Tutkimuksen mukaan hyvän tuurin kohdentumisella tiettyihin henkilöihin ei ole mitään todellisuuspohjaa. Tutkittaessa itseään onnekkaina pitäviä ihmisiä todettiin, että heillä käy ihan yhtä huono tai hyvä tuuri kuin kellä tahansa. Kyse oli asennoitumisesta. Huonot kokemukset pystyttiin unohtamaan nopeasti ja hyville annettiin enemmän painoarvoa. Näillä ihmisillä oli selkeästi yhteisiä nimittäjiä: he olivat positiivisempia, sosiaalisempia ja avoimempia. Asenteensa johdosta he verkottuivat helpommin ja uskoivat kaiken menevän parhain päin. Hyvä tuuri olikin siis yhtä kuin positiivinen asenne.

Tapamme kokea tunteitamme on osittain myötäsyntyistä. Vaikka emme olisikaan syntyneet ”positiivisuusgeenin” kera, onnellisuuden kokemista voi treenata. Onni on siis pitkälti taitolaji, jota pitää harjoitella. Muunmuassa neuropsykologi Richard Davidsonin mukaan meditaatio- ja mindfulnessharjoituksilla voimme parantaa kykyämme kokea positiivisia tunteita.

Tässä muutamia helppoja keinoja lisätä positiivisuuden painoarvoa ihan jokaisessa päivässäsi:

  1. Pysähdy ja kuullostele mitä sinulle kuuluu juuri nyt. Onko kaikki ihan ok? Tunnetko onnellisuutta jostakin pienestä muistosta tältä päivältä? Läheisen halaaminen, auringonnousu, hyvä kahvi? Mikä tahansa pieni kokemus jonka voit palauttaa mieleesi.
  2. Kolme positiivista asiaa. Kun illalla olet käymässä nukkumaan, palauta mieleesi kolme positiivista asiaa/kokemusta päivän ajalta. Huomaat, että palauttaessasi ne mieleesi, saatat tuntea samaa iloa kuin varsinaisella tapahtumahetkellä.
  3. Kiitollisuus. Lausu mielessäsi ”Kiitos, että….” ja keskity tuntemuksiisi kiitollisuuden aiheesta. Miltä kehossa tuntuu kun kiität? Kaikki tunteet tuntuvat kehossa jollakin tapaa, useimmiten emme vain huomioi kehon tuntemuksia. Tunnetko lämpöä, värinää, mitä sykkeelle tapahtuu, tuntemuksia vatsanpohjassa, kihelmöikö ihoa, miten hengitys kulkee?

Kun treenaat mieltäsi päivittäin, aivosi mukautuvat uuteen järjestelmään, jossa positiivisuuden kokemukset lisääntyvät. Iloisia treenihetkiä!

Kirsi

 

Kategoriat: Mindfulness

0 kommenttia

Vastaa