Tuleeko sinullekin välillä hetkiä, että kaikki on kaaoksena päässä ja on vaikea enää löytää punaista lankaa tai prioriteettijärjestystä kaikille tekemättömille tehtäville? Huomaat ehkä, että stressitaso nousee ja hengitys muuttuu nopeaksi, pinnalliseksi. Alkaa ärsyttää ja turhauttaa. Tämä hengitysmeditaatio auttaa pysähtymään hetkeksi, rauhoittumaan ja keskittymään.

Totutusta poiketen, sisäänhengitys ei saa numeron ensimmäistä tavua, vaan lasku kohdistuu uloshengityksiin. Tarkoituksena on antaa uloshengitykselle enemmän painoarvoa ja näin luonnollisesti pidentää uloshengitystä. Pitenevä uloshengitys vaikuttaa parasympaattiseen hermostoon ja edistää rentoutumista.

Harjoitus on yksinkertainen, mutta ei helppo. Oma ajatukseni lähtee yleensä nelosen kohdalla jo vaeltelemaan. Mihin asti sinä pääset? Muista, että harjoitus ei epäonnistu vaikka mieli vaelteleekin välillä muihin asioihin! Aina kun huomaat eksyneesi ajatuksiisi, palaa vain takaisin hengitykseen ja laskemiseen.

Voit tehdä vain yhden kierroksen tai jatkaa harjoitusta niin kauan kuin koet tarpeelliseksi. Nauti!

  • Istu rennosti, mutta ryhdikkäänä, huokaise syvään ja sulje silmät kevyesti
  • Hengitä rauhallisesti nenän kautta sisään ja ulos
  • Sisäänhengityksellä tunnustele hengitystä
  • Uloshengityksellä laske hiljaa mielessäsi yyyyksiiii
  • Uusi sisäänhengitys ja uloshengityksellä lausu mielessäsi kaaaaksiiiii
  • Jatka näin kymmeneen asti laskien uloshengitykset ja aloita sitten alusta ykkösestä
  • Tee niin monta kierrosta kuin koet tarpeelliseksi
  • Keskity hengitykseen, unohda kaikki muu ja rentoudu

Lempeitä hetkiä päivääsi!

Kirsi


0 kommenttia

Vastaa