Joinain aamuina tuntuu, että kaikki vaan menee heti alkuunsa pieleen. Jos haluat muuttaa päiväsi kulkua jo tässä lähdössä, se on täysin mahdollista. Aivomme ovat siitä hauskat, että niitä voi vähän huijata muun muassa tunteisiin liittyvissä asioissa. Aivosi eivät nimittäin esimerkiksi tunnista hymyiletkö, koska tunnet iloa, vaan ne vain toteavat sinun hymyilevän ja endorfiinieritys käynnistyy. Se lisää mielihyvätuntemuksia ja mielialasi muuttuu positiivisemmaksi.

Tässä muutama vinkki, joilla käännät huonosti alkaneen päivän parempaan kurssiin. Yksi keino/aamu riittää:

  1. Hymyile vaikka ei hymyilyttäisikään. Jos uskallat tehdä tämän peilin edessä, saattaa hymysi muuttua jopa nauruksi, niin hölmöltä se tuntuu. Hymyn/naurun seurauksena saat nauttia endorfiiniryöpsähdyksestä ja olotilasi kohenee.
  2. Tee kiitollisuusharjoitus. Mieti mielessäsi asioita, joista olet kiitollinen juuri nyt. Huomaat, että niitä on lukemattomia ja moninkertaisesti enemmän, kuin asioita jotka ovat huonosti juuri nyt. Olen terve, minua ympäröivät rakastavat läheiset, minulla on työpaikka joka mahdollistaa nykyisen elintasoni, rakastan kotiani, rakastan lemmikkiäni, olipa hyvää kahvia, ei sada, läheiseni ovat terveitä ja turvassa, huomenna on perjantai, olen sopinut lounastreffit ystävän kanssa…ja niin edelleen kaikki pienet ja isot asiat.
  3. Tee mantraamismeditaatio. Istu alas, hengähdä kerran oikein syvään ja kertaa mielessäsi jotakin tilanteeseen sopivaa vahvistuslausetta. ”Kaikki on hyvin, olen turvassa” ”Kaikki onnistuu, ei ole mitään hätää” ”Olen terve ja kiitollinen kaikesta mitä minulla on” ”Olen energinen ja voimakas, onnistun kyllä” tai mikä tahansa valitsemasi lause. Hengittele samalla syvään ja rauhallisesti, rentoudu.
  4. Musiikki. Kuuntele jokin inspiroiva kappale, joka saa sinut hyvälle tuulelle. Laula isoon ääneen mukana ja tee hölmöjä tanssiliikkeitä.
  5. Halaa ja silittele itseäsi jos muita ei ole läsnä. Fyysinen kosketus vapauttaa jännitystä kehosta ja rentouttaa. Aivosi eivät pysty tunnistamaan tuleeko halaus sinulta itseltäsi vai joltakin toiselta, vaikutus on fysiologisesti sama. Halatessa vapautuu oksitosiinia, joka synnyttää luottamuksen ja läheisyyden tuntemuksia.

Jo yksi edellämainituista keinoista riittää kohentamaan mielialaasi. Pilko vielä päivän tehtävät pieniksi osasiksi, jolloin koet pitkin päivää onnistumisen tuntemuksia saadessasi aina tehtyä jonkin asian valmiiksi ja sitten seuraavan ja seuraavan. Onnistumiset seuraavat toisiaan ja ruokkivat positiivista asennettasi.

Iloa päivääsi,

Kirsi

 

Kategoriat: Mindfulness

0 kommenttia

Vastaa